pagina 8-9

DUURZAAMHEID snelheden is. Zo zal het vernieuwen van onze vrachtauto’s in verband met de afschrijvingstermijn langer duren dan het vernieuwen van onze leaseauto’s. We rapporteren nu over het eerste jaar van de tweede meetperiode en vergelijken 2014 met 2013, het laatste jaar van de eerste meetperiode. Gedurende 2014 is onze bedrijfsvoering min of meer gelijk gebleven. Die factor heeft dit jaar dus geen noemenswaardige invloed gehad.’ Hij maakt ons benieuwd naar de resultaten: ‘De totale emissiewaarden laten een daling zien van 6,2%. Die daling is voor ongeveer een kwart het gevolg van de al eerder genomen beslissing om voor ons eigen wagenpark alleen nog maar leaseauto’s met milieuvriendelijke motoren in te zetten. Het effect van dit beleid is het afgelopen jaar pas goed zichtbaar geworden. In 2014 werd 6,2% minder brandstof getankt dan in 2013 en daarmee daalde de CO2-uitstoot met bijna 6,8%. Omdat bijna alle leaseauto’s inmiddels zijn vervangen, verwachten we dat deze daling zich dit jaar verder zal doorzetten. Bij onze vrachtauto’s ligt de zaak wat ingewikkelder. We maken namelijk ook gebruik van externe transportcapaciteit en die telt niet mee. Doordat we de belading van onze eigen vrachtauto’s hebben geoptimaliseerd en we onze vestigingen nu voor een groot deel vanuit onze eigen distributiecentra beleveren, maken we minder gebruik van externe transportcapaciteit en maken onze eigen vrachtauto’s dus meer kilometers. Daar staat tegenover dat we inmiddels ook vergevorderd zijn met de vervanging van onze vrachtauto’s. Volgend jaar bestaat onze vloot van 24 vrachtwagens alleen nog maar uit exemplaren die aan de twee hoogste Europese emissiestandaarden voldoen.’ Energieneutrale vestiging ‘De toegenomen CO2-uitstoot van privéauto’s, waarvan wij de gereden kilometers vergoeden, is het afgelopen jaar een minpuntje geweest. Dit is een gevolg van de veranderingen die wij in onze verkooporganisatie hebben doorgevoerd. Hierdoor kregen diverse medewerkers met langere reisafstanden te maken. Dit cijfer zal dit jaar niet verder stijgen.’ Ramon Bus is tevreden over het effect van de maatregelen die Jongeneel met betrekking tot haar gebouwen heeft genomen: ‘Een combinatie van factoren heeft ervoor gezorgd dat we de CO2-uitstoot van onze gebouwen in 2014 met 5,4% hebben kunnen verminderen. Eén van die factoren is dat wij op diverse locaties elektrisch aangedreven warmtepompen hebben geïnstalleerd en daarmee de gasgestuurde verwarming hebben vervangen. Het verder centraliseren van onze distributiecentra heeft ook positief bijgedragen, onder meer omdat we daardoor minder vorkheftrucks nodig hebben. Verder incasseren we de voordelen van het plaatsen van zonnepanelen op het dak van onze nieuwe, energieneutrale vestiging in Zaandam en van de al in vijf van onze vestigingen geïnstalleerde LED-verlichting. Over het geheel genomen liggen we goed op koers om onze ambitie als koploper op het gebied van duurzaamheid waar te maken. Die positie wordt mede bepaald door onze prestaties op het gebied van duurzaam geproduceerd hout en plaatmateriaal. In dit verband is ons vurenhout dat wij verkopen al vier jaar lang 100% duurzaam en ons plaatmateriaal voor ruim 90%. Met hardhout hebben we nog een aantal stappen te zetten en daarbij kijken we ook naar alternatieven zoals Finti (zie het artikel op pagina 16) en naar de technische ontwikkelingen bij de productie van beschermende verfsystemen.’ � Manager Ramon Bus van Jongeneel: ‘Jongeneel heeft er bewust voor gekozen om transparante beleidsplannen met concrete doelstellingen en maatregelen op te stellen en zich daarover zowel intern als extern te verantwoorden’ INHOUT 9

10 Online Touch pagina 8-9 Home


You need flash player to view this online publication